מאת: הילה בראון רינות מנהלת התרבות בבית ההורים העירוני בהרצליה.
במאה ה- 21 התארכה תקופת החיים המוגדרת זקנה (גיל 65 ומעלה) עד לכדי שליש מסך שנות חייו של אדם בעולם המערבי. עם העלייה המשמעותית בתוחלת החיים, הולכת וגוברת ההכרה בחשיבות איכות החיים ובאופן בו אדם ממלא את יומו. בהקשר זה, חשוב להבדיל בין "פעילות פנאי" לבין "זמן פנוי", שכן גיל הפרישה מעבודה מביא עמו עלייה חדה בזמן הפנוי, אבל לא בהכרח ליותר פעילויות פנאי.
פעילויות פנאי הן פעילויות בחירה המשמשות בעיקר להנאתו של המשתתף בהן (כגון חוגים, פעילות גופנית, מופעי תרבות ובילוי עם חברים).
הקשר בין עיסוק בפנאי לתחושת רווחה בזקנה נחקר מזה שנים רבות בספרות העולמית. נמצא קשר חיובי הדוק בין השתתפות בפעילויות פנאי לבין שביעות הרצון מהחיים. כמו כן, כל המחקרים הצביעו על כך שלפעילויות הפנאי תרומה משמעותית לדימוי העצמי, לפיתוח תחושת השליטה, לאופן התפקוד, למצב הבריאותי (פיזי ונפשי) ולאיכות החיים [1]. זאת ועוד, השתתפות בפעילויות פנאי תורמת להפגת תחושת הבדידות, מרחיבה את ההזדמנות לאינטראקציה חברתית ומייצרת שייכות.
ברכת אריכות הימים שזכינו לה בדורנו מעניקה הזדמנות לחיות חיים מלאי משמעות בפרק השלישי של החיים והיא מחייבת אותנו לחשוב איך אנו מפיקים ממנו את המיטב. אחת הדרכים להבטיח את הפקת המירב בתחום הפנאי בגיל השלישי, היא מעבר לדיור מוגן.
לצד היתרונות הרבים המגולמים במעבר לדיור מוגן, ישנה חשיבות מיוחדת לחיי התרבות והחברה, שכן החיים בדיור מוגן מאפשרים לאוכלוסייה המבוגרת להנות ממגוון פעילויות חברתיות ותרבותיות תחת קורת גג אחת, באופן מסודר ועקבי. הדבר בא לידי ביטוי גם במחקרים וסקרים אשר נערכו בישראל בשנים האחרונות, מהם עולה כי קשישים המתגוררים בדיור מוגן משתתפים בארועי תרבות בתדירות גבוהה הרבה יותר לעומת אלה המתגוררים בקהילה ומכאן גם ניכרת ההשפעה על תפקודם הפיזי והקוגניטיבי.
בית ההורים העירוני הרצליה פועל הלכה למעשה מתוך ההבנה וההכרה העמוקה בחשיבות הפנאי בגיל השלישי. בהתאם, קיימת תכנית תרבות ענפה, המתפרשת על פני כל ימות השבוע ומציעה לדיירי הבית מניפה רחבה של פעילויות.
תכנית התרבות החודשית שלנו מורכבת ממספר אלמנטים, אשר יחד נותנים מענה לכל תחומי הפנאי: חוגי ספורט ויצירה, הרצאות במגוון רחב של נושאים, מופעים מוסיקליים מז'אנרים שונים, הקרנת סרטי קולנוע, יציאה לטיולים ברחבי הארץ, ציון מועדי ישראל, מעורבות בקהילה, שיתופי פעולה בין-דוריים עם מערכת החינוך העירונית ועוד ועוד.
המפגש של דיירי הבית בפעילויות התרבות השונות מייצר אינטראקציות חברתיות, מגביר את תחושת השייכות, מרחיב את הדעת ואת השמחה שבלב.
_____
[1] דהן ד, נמרוד ג (2014). דפוסי פנאי בקרב אזרחים וותי4קים בישראל. ירושלים: האוניברסיטה העברית הר הצופים.